Personvernerklæring
Denne personvernerklæringen hjelper deg å forstå hvilke personopplysninger vi samler inn og hvorfor vi samler inn dem, og hvordan vi håndterer, beskytter, lagrer, eksporterer og sletter personopplysningene dine.
Personopplysninger er informasjon som kan identifisere deg som person, for eksempel e-postadresse, gateadresse, telefonnummer osv.
Slik kontakter du oss:
Den behandlingsansvarlige for behandlingen av dine personopplysninger er:
Hybel AS
Jernbanetorget 4
0154 Oslo
Vi setter pris på dine innspill. Hvis du har kommentarer eller spørsmål om personvernerklæringen vår, eller andre personvernhensyn, inkludert mulige brudd på personvernet ditt, kan du kontakte oss via vårt kontaktskjema.
Vi vil behandle dine forespørsler eller klager konfidensielt. Vi vil ta kontakt med deg for å løse saken på en hensiktsmessig måte.
Hvilke personopplysninger behandler vi?
Opplysninger som hentes inn når du besøker nettsiden:
- Statistikk som viser oss hvordan du benytter tjenesten, herunder hvilke sider du besøker, hva slags teknologi du benytter, din ip-adresse og hvor du befinner deg.
- Hvilke banner-annonser du ser og interagerer med.
- Se mer informasjon om dette i våre retningslinjer for cookies.
Opplysninger som hentes inn når du kontakter oss via kontaktskjemaet:
- Navn og e-postadresse og eventuelle personopplysninger som du deler i forespørselen din.
Opplysninger du selv registrerer gjennom bruken av tjenesten:
- Navn og kontaktinformasjon knyttet til brukerkonto.
- Opplysninger knyttet til boliger du annonserer via hybel.no.
- Data som du registrerer i din leietaker-profil.
- Meldinger du sender til andre brukere via meldingstjenesten.
- Opplysninger du oppgir i forbindelse med bestilling av relaterte produkter fra tredjeparter (f.eks depositumsgaranti).
Opplysninger som innhentes fra tredjeparter når du verifiserer brukerkontoen din:
- Ditt verifiserte telefonnummer.
- Opplysninger om navn og fødselsdato som kan bekrefte identiteten din.
- Kredittopplysninger (kredittscore og betalingsanmerkninger) fra Bisnode som bekrefter din betalingsevne.
- Opplysningene nevnt i punktene over innhentes kun når du aktivt velger å gjennomføre den aktuelle verifiseringen.
Opplysninger som hentes inn når du logger inn med ekstern brukerkonto:
- Data som er nødvendige for å opprette brukerkonto på hybel.no, slik som navn og e-postadresse.
Opplysninger som hentes inn når du kjøper produkter og tjenester:
- Navn, adresse, produkt- og betalingsinformasjon knyttet til kjøpet.
Hvorfor behandler vi personopplysninger?
For å kunne levere tjenester til brukerne våre:
- Koble utleiere med leietakere basert på oppgitt info i bolig-annonser og leietaker-profiler.
- Hjelpe utleiere med å forvalte sine leieforhold og eiendommer.
- Levere tilleggsprodukter slik som depositumskonto og depositumsgaranti.
Support og forbedringer:
- Statistikk, tilbakemeldinger og analyse av brukeratferd som hjelper oss med å forbedre brukeropplevelser og produkter.
Sikkerhet:
- Oppdage, redusere og forhindre sikkerhetstrusler og misbruk, og utføre vedlikehold og feilsøking.
Markedsføring:
- Promotere relevante produkter til våre brukere og tillate tredjeparts annonsører å målrette annonser basert på brukeratferd slik at annonser som vises er relevante.
Lover og regler:
- For å overholde myndighetenes krav til rapportering knyttet til regnskap og forvaltning av leieforhold.
Rettslig grunnlag for å behandle personopplysninger
Ditt samtykke:
- Vi kan behandle personopplysninger slik som statistikk og brukeratferd basert på ditt samtykke. Du vil alltid kunne trekke tilbake et slikt samtykke på et senere tidspunkt.
For å kunne oppfylle vår avtale med deg som bruker:
- Vi er avhengige av å behandle persondata for å kunne levere våre produkter og tjenester knyttet til markedsplass, forvaltning og salg av tilleggsprodukter.
For å overholde lover og regler:
- Vi er pliktige å oppbevare informasjon om kjøp av produkter og tjenester iht regnskapsloven.
- Vi er pliktige til å rapportere inn tredjepartsopplysninger for utleie av fast eiendom for privatpersoner som benytter vår forvaltningstjeneste og har i den forbindelse lov til å hente inn fødselsnummer fra folkeregisteret for å overholde vår rapporteringsplikt.
For våre legitime forretningsinteresser:
- Sikkerhetshensyn: For å hindre at tjenesten benyttes til svindel, eller at personopplysninger kommer på avveie.
- Innsikt i brukeratferd: For å kunne forbedre og videreutvikle tjenesten og tilpasse den til den enkelte brukeres behov.
- Direkte markedsføring: For å kunne sende informasjon om relevante tilleggsprodukter og tjenester som finnes på tjenesten.
- Markedsføring og profilering: For å kunne målrette innhold og reklame slik at produktene og tjenestene som tilbys oppleves som hjelpsomme og relevante for brukerne.
Du har rett til å motsette deg vår behandling på basis av legitime forretningsinteresser. Dette gjør du ved å endre dine cookie-innstillinger og kontoinnstillinger.
Markedsføring og profilering
Når du bruker våre tjenester, kontakter oss via kontaktskjema eller kjøper produkter, vil Hybel kunne behandle personopplysninger basert på våre legitime interesser.
Hybel bruker dine personopplysninger til å gi relevant innhold til deg gjennom direkte markedsføring på sosiale medieplattformer og e-poster, nettsider eller direkte i våre tjenester, basert på dine preferanser. Personopplysningene som behandles er aggregerte detaljer om deg som IP-adresse, interesser (hvor du har klikket osv.), brukernavn og enhet. Dette gjøres gjennom teknologier som cookies og kalles profilering. Hybel vil også kunne kombinere denne informasjonen med informasjon om kundeforholdet vi måtte ha med din bedrift.
Formålet med profileringen er å levere tilpasset markedsføring til deg, forbedre din brukeropplevelse med våre tjenester/nettsider og levere produkter som våre kunder er fornøyde med. Dine personopplysninger behandles derfor fra et forretningsperspektiv, på en måte som vi mener ikke er i konflikt med dine friheter og rettigheter som individ.
Hybel bruker e-post som et verktøy for å kommunisere markedsføring. Bruken skjer i samsvar med nasjonal markedsføringslovgivning. Du vil alltid ha muligheten til å velge bort å motta denne type e-post ved å følge instruksjonene for dette i e-posten eller som nevnt under.
Du har rett til å motsette deg vår behandling på basis av legitime forretningsinteresser knyttet til markedsføring og profilering. Dette gjør du ved å endre dine cookie-innstillinger og kontoinnstillinger.
Hvordan deles dine personopplysninger?
Innenfor Visma-konsernet: Hybel AS er en del av Visma-konsernet som består av mange ulike datterselskaper. Det er viktig for oss at vi gir deg en best mulig totalopplevelse. For å opprettholde oversikt og innsikt kan Visma dele dine personopplysninger på tvers av selskaper i Visma-konsernet.
Utenfor Visma-konsernet: Hybel kan også dele dine personopplysninger med eksterne tredjeparter i følgende sammenhenger:
- Myndigheter: Politiet og andre myndigheter kan be om innsyn i personopplysninger fra Hybel. I disse tilfellene vil Hybel kun gi opplysningene dersom det foreligger et rettslig grunnlag for å gjøre det.
- Forretningspartnere: Når du bestiller produkter eller tjenester fra våre samarbeidspartnere (f.eks depositumskonto) overføres informasjon som er nødvendig for å gjennomføre bestillingen.
- Annonsepartnere: Våre annonsepartnere kan samle inn, dele og bruke persondata til målretting av annonser. For mer informasjon om dette se https://policies.google.com/technologies/partner-sites.
- Databehandlere: Hybel bruker databehandlere for å behandle personopplysninger. Disse databehandlerne er vanligvis leverandører av skytjenester eller andre IT-tjenester, slik som leverandør av cloud server, CRM-system, betalingstjenester og lignende. Ved bruk av databehandlere vil Hybel inngå en databehandleravtale for å ivareta dine personvernrettigheter.
Overføring av personopplysninger
Dine personopplysninger kan bli overført til land utenfor EU/EØS. I slike tilfeller har vi implementert nødvendige mekanismer for å beskytte dataene, slik som å benytte nye EU Standard Contractual Clauses eller overføre til et land med adekvat beskyttelse iht EU.
Hvor lenge lagres dine personopplysninger?
- Så lenge brukerkontoen din er aktiv vil vi ta vare på personopplysninger knyttet til kontoen.
- Du kan selv fjerne personopplysninger du har oppgitt på kontoen knyttet til f.eks annonser, leietaker-profiler og lignende.
- Dersom du ber om å få brukerkontoen din slettet, vil vi fjerne eller anonymisere personopplysninger og annonser knyttet til kontoen din. Informasjon du har sendt til andre brukere - f.eks meldinger du har sendt og leiekontrakter du har inngått vil imidlertid ikke bli fjernet av hensyn til den andre brukeren. Vi kan heller ikke slette opplysninger vi er lovpålagt å oppbevare, slik som informasjon knyttet til betalinger og andre regnskapsrelaterte opplysninger.
- Når du ber om sletting av brukerkontoen din, vil den umiddelbart deaktiveres. Dataene knyttet til kontoen vil slettes eller anonymiseres så snart vi har verifisert at det ikke er utført svindelforsøk eller andre former for lovbrudd knyttet til kontoen og senest innen 30 dager fra forespørselen ble sendt.
- Brukerkontoer som har vært inaktive i mer enn fem år vil automatisk bli slettet. Brukerkontoen din regnes som inaktiv dersom du ikke har logget inn på kontoen eller på annen måte benyttet den i perioden. Før vi sletter brukerkontoen vil vi sende to advarsler til e-postadressen som er registrert på kontoen.
Dine valg og rettigheter
- Du har rett til å be om innsyn, korrigering, begrensning og sletting av personopplysninger som vi sitter på og til å motta en kopi av personopplysningene. For å utøve disse rettighetene vennligst kontakt oss via vårt kontaktskjema.
- Du kan velge å takke nei til å motta nyhetsbrev med informasjon om produktoppdateringer og tilbud fra våre partnere via dine kontoinnstillinger. Når vi sender ut slike nyhetsbrev vil det også være en link i selve e-posten som du kan bruke til å melde deg av.
- For å velge bort bruk av cookies og sporingsverktøy, se våre retningslinjer for cookies.
Hvordan samler vi inn dine personopplysninger?
Vi samler inn personopplysninger direkte fra deg eller fra andre personer knyttet til brukerkontoen. Vi bruker også cookies og andre sporingsverktøy når du besøker vår nettside, når du sender oss epost, for å optimalisere våre tjenester overfor deg som bruker. Vi kan også samle inn informasjon om deg fra andre tredjeparter som marketing partnere, offisielle kilder eller tredjeparts sosiale nettverk.
Hvordan beskyttes personopplysningene dine?
- Vi har innført strenge rutiner og sikkerhetstiltak for å beskytte personopplysningene dine og sikre at uvedkommende ikke får tilgang.
- Det skal ikke innhentes personopplysninger med mindre det foreligger et gyldig behandlingsgrunnlag, og opplysningene skal ikke lagres lengre enn det er som er nødvendig for å oppfylle formålet for behandlingen.
- Vi behandler ikke sensitive personopplysninger. Det innhentes heller ikke fødselsnummer med mindre dette er nødvendig for å bestille produkter eller tjenester for tredjeparter, eller overholde vår opplysningsplikt overfor skattemyndighetene.
Endringer
Vi oppfordrer deg til å lese i gjennom erklæringen regelmessig. Ved vesentlige endringer som endrer vår praksis vesentlig vil vi også informere deg om dette via vår hjemmeside, via epost eller via andre medier før endringen trer i kraft.
Sist oppdatert: 18.03.2023